Of uw bumper nu gebarsten is aan een rand of helemaal is doorboord, 3M heeft de juiste reparatiemethode zodat u het onderdeel niet hoeft te vervangen. Reparatie betekent dat er geen wachttijd is en dat u geen dure vervangingsonderdelen hoeft te aan te schaffen. U kunt in plaats daarvan kostbare werktijd in rekening brengen en uzelf en de klant geld besparen.
Als u het reparatieproces voor kunststofpanelen van 3M toepast, bespaart u tijd en geld.
Het repareren van kunststof onderdelen, zoals bumpers, biedt veel meer voordelen dan wanneer u ze vervangt:
Klik op de afspeelknop in de afbeelding om de video te bekijken.
Download procesposter 3M Kunststofreparatie - Bumperreparatie, scheuren, gaten (PDF, 507 KB)
Download procesposter 3M Kunststofreparatie - Lipreparatie (PDF, 351 KB)
Ontdek ons assortiment producten voor de reparatie van bumpers en kunststof om u te helpen bij het uitvoeren van hoogwaardige, efficiënte reparaties in uw schadeherstelbedrijf.
Stapsgewijze proceshandleiding voor het repareren van de rand van een kunststof bumper
Reinig de omgeving van de barst met een zachte doek (bijvoorbeeld met de 3M™ Professionele poetsdoek en een geschikt ontvettingsmiddel).
Boor een gat met een diameter van 4 tot 6 mm aan de basis van de barst om de spanning te verminderen en te voorkomen dat de barst groter wordt.
Aanbevolen producten:
Vergroot het hechtoppervlak door de barst iets ruimer te maken met een 3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+. Voor een barst die tot de rand van het bumperpaneel doorloopt, maakt u de barst aan het einde iets ruimer door een V-vorm te maken en verwijdert u kunststof resten met een scherp mes.
Aanbevolen producten:
Behandel het gedeelte rond de barst voor met een 3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 737U 180+ om oververhitting en smelten van de kunststof te voorkomen. Behandel zowel de voor- als achterkant van het paneel voor.
Aanbevolen producten:
Reinig de plek aan de binnen- en buitenkant met 3M™ VHB™ Oppervlaktereiniger of 3M™ Universeel reinigingsmiddel voor algemeen gebruik met een 3M™ Professionele poetsdoek.
Aanbevolen producten:
Spuit 3M™ Polyolefinen hechtmiddel op de voor- en achterkant rond het gebarsten gedeelte van de bumper. Laat het hechtmiddel 10 minuten drogen. (20 minuten voor de TF-versie (tolueenvrije versie)
Aanbevolen producten:
Gebruik een 3M™ Handpistool voor tweecomponentenpatronen om 3M™ Flexibel reparatiemateriaal 05901 aan te brengen op de achterkant van de barst en strijk dit uit. Voor extra stevigheid wordt u aangeraden om het materiaal te gebruiken met 3M™ Crack Seal tape voor barsten. Plak de tape op de barst en breng het flexibele reparatiemateriaal aan op de tape aan en wrijf dit in.
Aanbevolen producten:
3M™ Handpistool voor tweecomponentenpatronen
Gebruik een 3M™ Handpistool voor tweecomponentenpatronen om ook op de voorkant van de barst 3M™ Flexibel reparatiemateriaal aan te brengen en strijk dit uit. Laat het materiaal 20 minuten drogen.
Aanbevolen producten:
Gebruik een 3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 737U 180+ om de plek van de reparatie in de gewenste vorm te schuren voor het aanbrengen van kunststof vulmiddel of het direct aanbrengen van primer.
Aanbevolen producten:
Om de kunststof bumper te finishen en voor te behandelen voor de primer, wordt u aangeraden een kunststof vulmiddel te gebruiken. Gebruik 3M™ Flexibel kunststof vulmiddel voor kunststofachtige reparaties, uitstekende schuurresultaten en een glad resultaat of gebruik 3M™ Kunststof vulmiddel.
Aanbevolen producten:
Stapsgewijze proceshandleiding voor het repareren en opnieuw opbouwen van een kunststof lipje
Breng 3M™ VHB™ Oppervlaktereiniger of 3M™ Lijmreinigingsmiddel voor algemeen gebruik aan met een 3M™ Professionele poetsdoek om de plek te reinigen. Laat de plek van de reparatie volledig drogen.
Aanbevolen producten:
Gebruik 3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+ om ruwe randen van gebroken lipjes glad te maken.
Aanbevolen producten:
Boor meerdere gaten met een diameter van 3 tot 6 mm in het resterende deel van het lipje om de reparatie sterker te maken.
Smeer het lipje in met 3M™ Polyolefinen hechtmiddel en laat het hechtmiddel 10 minuten drogen.
Aanbevolen producten:
Knip een stuk 3M™ Kunststof contourvel af dat ongeveer 2,5 keer zo groot is als het lipje dat moet worden gerepareerd.
Breng transparante of zwarte 3M™ Supersnelle kunststoflijm aan met het 3M™ Handpistool voor tweecomponentenpatronen en gebruik het contourvel als ondersteuning.
Aanbevolen producten:
Vouw de sheet meteen om en vorm de lijm tot een lipje met uw vingers. Druk de lijm in de geboorde gaten. Druk niet te hard om aan beide zijden van het lipje een laag van 3 tot 5 mm lijm over te houden.
Let op: de lijm wordt warm tijdens het uitharden! De lijm is in 20 tot 30 seconden uitgehard.
Laat de lijm afkoelen en trek het contourvel los.
Vorm na 5 minuten het lipje met 3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+/180+ en maak een nieuw bevestigingspunt om het oorspronkelijke uiterlijk te herstellen.
U kunt de 3M™ Supersnelle kunststoflijm zo nodig op de normale manier lakken of speciale bumperspuitlak gebruiken.
Aanbevolen producten:
Stapsgewijze proceshandleiding voor het repareren van een gat in het midden van een kunststof paneel of bumper
Reinig het oppervlak met de 3M™ Professionele poetsdoek en ontvet het oppervlak volgens de aanbevelingen van de lakfabrikant.
Aanbevolen producten:
Bereid het gedeelte rond het gat voor met een 3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 180+ om oververhitting en smelten van de kunststof te voorkomen. Zorg ervoor dat u de voor- en achterkant voorbehandelt.
Aanbevolen producten:
Verwijder overtollig stof en reinig de plek van de reparatie (voor- en achterkant) met de 3M™ Professionele poetsdoek en oppervlaktereiniger.
Aanbevolen producten:
Spuit 3M™ Polyolefinen hechtmiddel op de voorkant rond het gebarsten gedeelte van de bumper. Laat het hechtmiddel 10 minuten drogen. (20 minuten voor de TF-versie (tolueenvrije versie)
Aanbevolen producten:
Breng voor een maximale hechting het 3M™ Patchhechtmiddel (verkrijgbaar met de 3M™ Instant reparatiepatch voor kunststof) op de achterkant van de reparatie aan. Laat het hechtmiddel 5 minuten drogen.
Aanbevolen producten:
Breng 3M™ Instant reparatiepatch voor kunststof (op maat geknipt) aan op de achterkant van de beschadiging en plaats deze stevig over het hele gat aan de achterkant van de bumper.
Aanbevolen producten:
Gebruik een 3M™ Handpistool voor tweecomponentenpatronen om 3M™ Flexibel reparatiemateriaal of 3M™ EZ Sand Flexibel reparatiemiddel op de voorkant van het gebarsten gebied aan te brengen. Verdeel het materiaal gelijkmatig over het oppervlak en laat het materiaal 20 minuten drogen.
Aanbevolen producten:
3M™ Handpistool voor tweecomponentenpatronen
Gebruik een 3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 180+ om de plek die u wilt repareren te schuren voor het aanbrengen van kunststof vulmiddel of direct voor te behandelen voor het aanbrengen van primer.
Aanbevolen producten:
Om de reparatie te finishen en voor te behandelen voor de primer, wordt u aangeraden een kunststof vulmiddel te gebruiken.
Gebruik 3M™ Flexibel kunststof vulmiddel voor kunststofachtige reparaties, uitstekende schuurresultaten en een glad resultaat of gebruik 3M™ Kunststof vulmiddel.
Aanbevolen producten:
Hier vindt u waardevolle informatie over specifieke problemen die zich bij het repareren van kunststof bumpers en onderdelen kunnen voordoen, inclusief snelle tips om veelvoorkomende problemen zoals bobbels en onvoldoende hechting te voorkomen. Klik voor uitgebreidere informatie op de onderstaande link om elke tip weer te geven.
Uitdaging voor de klant:
Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat een kunststof bumperlip, die weer is opgebouwd met 3M™ Supersnelle reparatielijm goed hecht aan een bumperoppervlak?
Technische tip:
Een goede voorbehandeling van het oppervlak geeft de beste resultaten: Het oppervlak schuren met een 3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+ tot het oppervlak helemaal dof is en vervolgens meerdere gaten van 3 tot 6 mm boren bij de onderkant van het nieuwe lipje vlak bij de rand van de bumper. Dit wordt wel 'vastpinnen' genoemd. Op deze manier kan de lijm door de bumper lopen en zich aan zichzelf hechten voor extra stevigheid, bijna als bij het maken van een vloeibare klinknagel of bout waarmee het vervangende lipje op de bumper wordt bevestigd. Gebruik ook altijd een hechtmiddel zoals 3M™ Polyolefinen hechtmiddel, PN 05917, voordat u de lijm aanbrengt.
Uitdaging voor de klant:
Mijn bedrijf is onlangs meerdere keren teruggebeld over bobbels bij reparaties van kunststof bumpers. We hebben alle bumpers gerepareerd met 3M™ Snelle lijm, zwart PN34240. Waardoor ontstaan die bobbels?
Technische tip:
Het reinigen van oppervlakken is altijd belangrijk bij het herstel van autoschade door aanrijdingen. Reinig het oppervlak grondig voordat u gaat schuren. Gebruik na het schuren alleen schone, droge perslucht om de omgeving van de reparatie te reinigen. Oplosmiddelen kunnen in de kunststof worden opgenomen en na verloop van tijd weer vrijkomen, waardoor er bobbels op de plek van de reparatie kunnen ontstaan. Bovendien kan het aanbrengen van op polyester gebaseerde plamuur op sommige reparatiematerialen voor kunststof leiden tot de vorming van bobbels. Volg de standaardwerkprocedures van 3M en gebruik 3M™ EZ Sand Flexibel reparatiemateriaal als vulmiddel op epoxybasis voor het nauwkeurig opbouwen van het oppervlak.
Uitdaging voor de klant:
Ons bedrijf heeft meerdere keren geprobeerd bumpers te repareren, maar we ondervinden problemen. De reparatie is zichtbaar na het lakken of de bumper barst opnieuw tijdens het aanbrengen. Wat doen we verkeerd?
Technische tip:
Een goede reparatie begint met een goede basis en de voorbehandeling van het oppervlak is uw basis. Het is erg belangrijk bij het repareren van een diepe groef of barst die helemaal door de kunststof gaat om een brede, geleidelijke taps toelopende groef of barst te maken. Een goede taps toelopende groef of barst aan de zichtbare kant van een bumper moet diep genoeg zijn om een strook van ongeveer 0,5 tot 0,7 cm van de patch aan de achterkant van het onderdeel vrij te maken. Veranderingen in temperatuur zorgen ervoor dat de lijm uitzet en samentrekt en wegtrekt van de scherpe rand van een V-vormige groef waardoor er een schaduwvlek ontstaat. Bij een taps toelopende groef of scheur is er geen scherpe rand waar de kunststof loslaat van de lijm.
Niet gevonden wat u zoekt? Of misschien wilt u een demonstratie regelen? Klik hier om contact op te nemen!
Kies altijd de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen: bescherming van ogen, handen, gehoor en luchtwegen, afgestemd op uw werk en werkplek!
We hebben niet alleen oplossingen voor het repareren van bumpers en kunststof panelen. Bekijk ons uitgebreide assortiment oplossingen voor al uw behoeften voor het herstel van autoschade!
Een van onze Rail Industry Solutions experts zal binnenkort contact met u opnemen.
Er ging wat fout. Probeer het later opnieuw.