Wanneer wordt overgeschakeld naar een lijmverbinding van een traditionele mechanische of thermische bevestigingsmethode, is het vaak noodzakelijk de verbinding opnieuw te ontwerpen om een betere trek-, compressie- en afschuifkracht mogelijk te maken, zodat breuk- of afpelspanning wordt verwijderd. Er zijn enkele veelgebruikte verbindingsconfiguraties die uitstekend presteren bij mechanische of thermische verbindingen, maar die moeten worden verbeterd voor gebruik met een lijm.
Stootnaden zijn zeer gebruikelijke lastechnieken bij het assembleren van twee cilindervormige of rechthoekige buizen. De meeste spanning wordt uitgeoefend in de vorm van breukspanning, maar er kan ook spanning aanwezig zijn als de buizen uit elkaar worden getrokken. De breukkrachten in een stootnaadverbinding zijn niet erg geschikt voor lijmverbindingen. Daarom dienen wijzigingen in de verbinding te worden aangebracht wanneer lijmen worden overwogen voor dit type verbindingen.
Cilinder-in-cilinderverbindingen zijn wijzigingen van stootnaadverbindingen, waarbij een cilinder met een kleine diameter in een holle cilinder met een grotere diameter wordt ingevoegd. In het nieuwe ontwerp wordt de lijm zelf in de horizontale afschuifkracht geplaatst, en de breukkrachten worden verminderd door de mechanische vergrendeling van de buizen. Het optimaliseren van het verbindingsgebied is betrekkelijk eenvoudig: de stralen van de buizen of de overlaplengte van de verbinding kunnen worden aangepast. Voor toepassingen in houtbewerking is de messing-en-groefverbinding een veelgebruikte methode voor het benutten van de mechanische sterkte van het hout en de overlap-afschuifsterkte van de lijm.
T-verbindingen zijn zeer gebruikelijk bij het aan elkaar lassen van twee componenten, en ze worden vaak gezien wanneer mechanische bevestigingen worden gebruikt voor loodrechte montage. Wanneer deze verbindingen onder spanning komen te staan, gaat het grotendeels om breukspanning die wordt uitgeoefend op een lange momentarm. Dit is een zeer zwakke verbinding voor lijmen.
Om een t-verbinding te verbeteren, wordt het ontwerp van lijmverbindingen vaak veranderd in een pen-en-gatverbinding. Met dit nieuwe ontwerp wordt dezelfde uitgeoefende spanning nu uitgeoefend als afschuif-, trek- en compressiespanning van de lijm, terwijl de verbinding daarnaast het voordeel biedt van een verbeterde sterkte dankzij de mechanische vergrendeling. Als een pen-en-gatverbinding geen uitvoerbare oplossing is (zoals bij vele metaalbewerkingstoepassingen), kan het opnemen van een flens in het loodrechte onderdeel uitkomst bieden. Hierdoor wordt niet alleen een deel van de breukspanning omgezet in afschuifspanning, maar wordt tevens de oppervlakte vergroot waarop de lijm contact maakt.
Verstekverbindingen zijn zeer gebruikelijk in vele toepassingen. Wanneer kracht wordt uitgeoefend, is een bepaalde mate van mechanische sterkte aanwezig, maar er is tevens een grote hoeveelheid breukkracht buiten het vlak op de momentarm. Net als bij configuraties met t-verbindingen, zijn deze verbindingen doorgaans zeer sterk en duurzaam wanneer mechanische of thermische bevestigingsmethoden worden gebruikt.
Op dezelfde manier dat t-wijzigingen kunnen worden gewijzigd, kunnen hoekverbindingen worden verbeterd door een koppelingsmechanisme, zoals een doorgaande messing-en-groefverbinding, toe te voegen om de spanningen binnen het vlak op de lijm te verspreiden. Net als bij andere lijmvriendelijke verbindingen wordt breukspanning omgezet in afschuifspanning, terwijl het mechanische voordeel van de staander-regel-constructie behouden blijft.
Rechthoekige stootnaadverbindingen zijn zeer gebruikelijke lastechnieken wanneer twee platen naast elkaar worden geassembleerd. In houtbewerkingstoepassingen zoals gelamineerde aanrechtbladen worden dubbelwerkende bevestigingen met spieën gebruikt om twee grote panelen bijeen te houden.
Vaak volstaan deze verbindingsontwerpen voor thermische of mechanische bevestiging, maar net als bij buis-in-buisverbindingen wordt te veel spanning uitgeoefend op de lijm. Of het nu gaat om het assembleren van twee panelen, het verbinden van panelen met frames of het vergelijken van lijmen voor Onderzoek en ontwikkelings- of ontwerpdoeleinden, overlapverbindingen horen tot de meest gebruikte industriële lijmverbindingen. De breukspanning van een rechthoekige stootnaadverbinding is nu hoofdzakelijk omgezet in afschuifspanning die wordt uitgeoefend over het verbindingsvlak, hoewel er nog steeds enige breukspanning aanwezig kan zijn.
Hulp nodig om het juiste product te vinden voor uw project? Neem gemakkelijk contact met ons op wanneer je op zoek bent naar een product, technisch advies wenst of wilt samenwerken met een van onze technisch specialisten.
Hulp nodig om het juiste product te vinden voor uw project? Neem gemakkelijk contact met ons op wanneer je op zoek bent naar een product, technisch advies wenst of wilt samenwerken met een van onze technisch specialisten.