Een samenwerkingscultuur bevorderen
webLoaded = "false" Loadclientside=No

Een samenwerkingscultuur bevorderen

We zijn op zoek naar nieuwe standpunten en ideeën over samenwerking en de voordelen ervan. Voor hulp bij onze zoektocht werken we samen met The Motley Fool, een vermaard leider op het gebied van innovatieve samenwerking. The Motley Fool helpt ons graag om inzicht te krijgen in hun unieke aanpak om teamwork te verbeteren en vereenvoudigen.


  •  

    Nieuwe oplossingen voor samenwerking

    Van de geliefde Post-it® Super Sticky Note tot Post-it® Dry Erase Products biedt Post-it® een aantal oplossingen die erop zijn gericht om je collega´s de allerbeste ervaring op het gebied van teamwork te bezorgen. We weten natuurlijk ook dat teamwork niet alleen om kantoorspullen draait en dat alleen een handvol technieken ook niet genoeg is.


  • Samenwerking vormt een belangrijk onderdeel bij de bevordering van innovatie, en er zijn ontelbaar veel technieken die claimen dat ze echt de samenwerkingsmogelijkheden van jouw bedrijf tot bloei laten komen. Maar The Motley Fool gelooft in een heel andere aanpak als het gaat om samenwerkingsmogelijkheden en de productiviteitsgroei die daaruit voort kan komen.

    Het Motley Fool Office met Post-it® Notes

  • Uiteindelijk is er geen standaardaanpak voor het opbouwen en stimuleren van een samenwerkingscultuur”, vertelt Mark Brooks, Chief Intelligence Officer bij The Motley Fool. “Je moet kijken wat het beste werkt in het bedrijf zelf.


  • “Soms moet je helpen om ‘meningsverschillen’ in het bedrijf uit te lokken.”


    “En soms moet je dingen ook gewoon laten gebeuren en observeren waarom ze gebeuren om van daaruit op te bouwen of te testen.”

    The Motley Fool organiseert bijvoorbeeld regelmatig pizzalunches met als doel diverse mensen bijeen te brengen. De voordelen hiervan zijn op het eerste gezicht misschien niet direct zichtbaar, maar de kans op meer samenwerking is enorm.

    “Het is natuurlijk niet makkelijk om zomaar gratis pizza´s weg te geven”, merkt Brooks op. “Maar eten en gesprekken gaan vaak heel goed samen. En bij die gesprekken komen mensen meestal meer over elkaar te weten, zoals wat hun passies zijn, hoe ze communiceren, enz. Het gaat op dat moment misschien nog niet echt over samenwerking, maar het kan zeker leiden tot nauwere samenwerking als er later nieuwe projecten worden ontwikkeld waaraan mensen met verschillende passies samenwerken.”

    De Motley Fool Impromptu-samenwerking met Post-it® Brand

  • Behalve pizzalunches organiseert The Motley Fool ook diverse wedstrijden en evenementen, waardoor het bedrijf bijna even beroemd is. The Motley Fool organiseert de Foolympics, een evenement van twee weken voor het hele bedrijf waarbij teams tegen elkaar strijden in een serie uitdagingen, maar brengt verschillende mensen ook samen via kleinere, unieke ervaringen waar nog lang over wordt nagepraat.

    “Wij gaan de doorsnee samenwerkingsactiviteiten uit de weg”, vertelt Todd Etter, Chief Collaboration Officer bij The Motley Fool. “We hebben bijvoorbeeld een cursusdag midgetgolf georganiseerd, waarbij teams een hole moesten maken die het hele bedrijf moest nemen.”


  • “Hierbij moest elk team zijn uiterste best doen om op een andere manier te denken, en het zorgde ervoor dat ze een beter inzicht kregen in de talenten van anderen.”


    “We hebben ook een kinderboerderij geregeld waar mensen een uur lang met verschillende dieren door konden brengen. We hebben gemerkt dat wanneer mensen iets nieuws meemaken, ze daardoor worden gestimuleerd en aangemoedigd worden om te praten over innovatieve en stimulerende oplossingen in plaats van dat ze terugvallen in de routine van ‘dit werkte in het verleden dus laten we het nog maar een keer proberen’. Met de kleine dingen die een bedrijf doet, kan opmerkelijk veel winst worden behaald, gewoon door mensen en teams bloot te stellen aan een nieuwe manier van denken.”

    The Motley Fool - Wat is je dwaas?

  • Feedback is ook essentieel voor de bedrijfscultuur, aangezien hierbij nieuwe samenwerkingstechnieken en -tactieken worden geïntroduceerd en getest. Deze aanpak komt het best tot uiting in de manier waarop het kantoormeubilair wordt gebruikt.

    Melissa Malinowski, Office Culture Director bij The Motley Fool, geeft daarvan een voorbeeld: “In 2011 hebben we onze hele organisatie verhuisd naar één gebouw en we wilden graag feedback over hoe we de verdiepingen het beste konden inrichten. We ontvingen de meeste feedback van ons technische team, en we realiseerden ons dat technologie voortdurend verandert en dat we deze flexibele aanpak dus ook op de werkruimte moesten toepassen.”


  • De oplossing waarmee iedereen het eens was, is simpel: zet wieltjes onder al het kantoormeubilair op hun verdieping.


    “Door de fysieke flexibiliteit van de ruimte, is het aanpassingsvermogen van het technische team nu optimaal. Terwijl we voorheen een maand nodig hadden om de indeling te wijzigen, hebben we nu maar 90 minuten nodig om 80 mensen te verhuizen. Nieuwe teams kunnen snel en eenvoudig worden gevormd en opgesteld in de gewenste formatie, of ze kunnen hun ruimte bijvoorbeeld een beetje aanpassen zodat ze elkaar wat beter kunnen verstaan. Omdat we de teams vrijwel onbeperkt kunnen aanpassen, kunnen we verschillende benaderingen testen om onze zakelijke uitdagingen op te lossen zonder dat onze dagelijkse activiteiten helemaal stilliggen vanwege logistieke problemen. En we zijn ons technische team veel dank verschuldigd voor hun actieve hulp bij het vinden van oplossingen in plaats van dat ze wachtten op een oplossing van boven af.”
     

    De Motley Fool flexibele werkruimte

  • Sommige bedrijven zijn mogelijk van mening dat deze innovatieve benaderingen hun kostbare eigendom zijn, maar bij The Motley Fool denken we dat bevindingen op het gebied van samenwerking ook met andere bedrijven moeten worden gedeeld.

    “Wij zijn van mening dat grootse ideeën van overal kunnen komen, en als een andere organisatie een nieuwe oplossing heeft ontwikkeld, waarom zouden we er dan niet over praten?”, zegt Melissa Malinowski.


  • “Toen we een groeispurt doormaakten, keken we naar bedrijven die we bewonderden en gebruikten hun ervaringen en input om verschillende oplossingen aan onze groep voor te leggen.”


    “Voor dit doeleinde streven we actief naar relaties met andere bedrijven en we hebben zelfs een functie die erop is gericht om deze externe partnerschappen te bevorderen.”

    “Als je alleen naar jezelf luistert, loop je tenslotte de veel interessantere gesprekken mis.”


  • The Motley Fool-logo

    The Motley Fool is een multimediabedrijf in de financiële dienstverlening, dat financiële oplossingen levert aan investeerders via diverse aandelen- en investeringsproducten en financiële producten voor particulieren. Het bedrijf is daarnaast bekroond als een van de beste werkplekken in de VS vanwege een samenwerkingscultuur waarin alle expertise samenkomt.

samenwerking the_motley_fool investeren productiviteit efficiëntie dry_erase_products super_sticky_notes

TAGS
    MEER TIPS & IDEEËN?

    Ja, ik ontvang graag regelmatig aanbiedingen en informatie van Post-it®!


    Volg Post-it® Brand:
    3M, Post-it® en de kleur Canary Yellow™ zijn handelsmerken van 3M.
    Wijzig land
    België - Français | Nederlands