Lijmen van panelen en structuren

Verlijmen van plaatwerk en structurele onderdelen voor autoschadeherstel

  • Waar een volledig lasproces niet mogelijk is of niet wenselijk is om een niet-structureel vervangend onderdeel in een auto te plaatsen, kunt u eenvoudig gebruik maken van het 3M Plaatwerklijmproces.

    Wanneer de instructies van de producent worden gevolgd, kan dit product worden gebruikt om portierbekledingen, plafondbekledingen, zijpanelen en zijkanten van laden te verbinden. 3M™ Plaatwerklijm is bedoeld om extra bindingssterkte te geven aan het vervangen buitenpaneel en tegelijk bescherming tegen roest te bieden. Het wordt geleverd met een levenslange garantie tegen roest wanneer het wordt gebruikt volgens de gebruiksvoorschriften van 3M.

    3M™ Plaatwerklijm is niet bedoeld voor het hechten van dragende onderdelen van een voertuig, zoals spijlen, onderste carrosseriepanelen en carrosserieonderdelen. Bij twijfel of een bepaald onderdeel een dragend onderdeel is, moet het product worden gelast. Voor het repareren van structurele schade is 3M™ Impact Resistente, structurele lijm beter geschikt.

Lassen of lijmen

webLoaded = "false" Loadclientside=No

3M Plaatwerklijmproces


Veiligheid eerst!

Selecteer altijd de juiste persoonlijke bescherming - oogbescherming, handschoenen, gehoorbescherming en luchtwegbescherming, toegespitst op uw werkzaamheden en werkplek.

  • Stap 1
    Alt Text
    Verwijder alle verf, roest en vuiltjes van de te lijmen oppervlakken met 3M™ Roloc™ Borstelschijven of Clean and Strip-schijven.
  • Alt Text
    Trek het metaal recht, klem het deel op zijn plaats en controleer of het past en goed ligt.
  • Alt Text
    Reinig alle te lijmen gebieden met 3M™ 08984 Universeel oplos- en reinigingsmiddel.
  • Alt Text
    Plaats de duopatroon met lijm in het aanbrengpistool. Schroef de dop van de lijm en knijp voldoende lijm uit om de lijm gelijkmatig te verdelen. Plaats het mengmondstuk op de duopatroon en draai het vast.
  • Alt Text
    Breng een lijmril aan op alle oppervlakken die verbonden moeten worden (alle ongelakt metalen oppervlakken).
    Plaatwerklijm heeft anti-roesteigenschappen en biedt een uitstekende hechting aan diverse materialen, zoals aluminium, SMC (sheet moulded compounds), FRP (fiber reinforced plastics), staal en meer...
  • Alt Text
    Knijp de lijm uit (met een kunststof spatel of een kwast) om een basis te leggen als bescherming tegen corrosie.
  • Alt Text
    Breng een extra lijmril aan op het nieuwe paneel of op de binnenstructuur.
  • Alt Text
    Spuit 3M™ 50410 Weld Thru II-coating op alle oppervlakken die gelast gaan worden.
  • Alt Text
    Klem het paneel op de juiste positie.
  • Alt Text
    Werk de uitgeknepen lijm uit om de buitenkant van de naad langs de volledige vastgelijmde paneelrand af te dichten.
  • Stap 11
    Alt Text
    Las de plekken die daarvoor geschikt zijn. U kunt lassen zodra het paneel vastzit met de klemmen.
  • Alt Text
    Spuit 3M™ 08901/08911 of 08909/ 08919 Inwendige beschermingswas aan de binnenkant van het zijpaneel en op de lasnaden.
  • Alt Text
    De klemmen kunnen bij 23°C na 4 uur worden verwijderd. Als er nog spanning op de onderdelen staat, moeten deze langer vastgeklemd blijven. De uithardingstijd kan worden versneld door verwarming (maximaal 45 minuten op 120°C). Laat het voertuig 24 uur uitharden, voordat u dit weer in gebruik neemt.

3M™ Impact Resistant Structural Adhesive

Wanneer u een structureel kleefmiddel nodig hebt voor hechttoepassingen, is de schokvaste, structurele lijm PN07333 de aangewezen keuze. Diverse OEM’s bevelen dit proces aan voor de absorptie van de krachten die vrijkomen bij een aanrijding. Deze lijm kan ook worden gebruikt op structurele onderdelen. Deze lijm biedt uitstekende hechting op sterk staal met een medium tot hoge sterkte en op aluminium onderdelen.

  • Stap 1
    Alt Text
    Reinig het oppervlak met 3M™ VHB™ Oppervlaktereiniger of 3M™ Universeel oplos- en reinigingsmiddel 08984 dat wordt aangebracht met 3M™ Professioneel reinigingsdoekje 34567 of een 3M™ Microvezeldoek.
  • Alt Text
    Verwijder alle roest, primer en lak van de delen die moeten worden gehecht, gelast of met klinknagels moeten verbonden met een 3M Roloc™ Slijpschijf (grofte 80), een Scotch-Brite™ Bandschuurmachine (grof) of Schijf voor oppervlaktebehandeling. Binding alleen mogelijk op schoon, roestvrij, blank metaal.
    Probeer of alles goed past, inclusief de klinknagels of bevestigingsmiddelen, en maak de tussenruimte tussen de flenzen zo klein mogelijk om voor een gelijkmatige verbinding te zorgen.
  • Alt Text
    Verwijder het onderdeel van het voertuig.

    • Alle delen die met MIG-lassen moeten worden verbonden, moeten met 3M™ Weld-Thru II-coating (PN50410) worden bedekt, volgens de aanwijzingen op het blik. Er mag geen lijm worden aangebracht op de delen die met MIG-lassen worden verbonden.
    • Delen die met STRSW (Squeeze Type Resistance Spot Welding; weerstandslassen van het knijptype) worden verbonden, moeten met 3M™ Impact Resistente, structurele lijm (PN07333) worden bedekt. Er mag op deze delen geen Weld-Thru-coating worden aangebracht.
    • Delen die met klinknagels worden verbonden, moeten met 3M™ Impact Resistente, structurele lijm (PN07333) worden bedekt. Er mag op deze delen geen Weld-Thru-coating worden aangebracht.
  • Alt Text
    Plaats de lijmpatroon in het aanbrengpistool, open en egaliseer het patroon door net voldoende product te spuiten dat zowel deel A als B in de uitgang aanwezig is. Bevestig een 3M Mengmondstuk op het patroon en zet deze vast met de borgkraag die bij de patroon wordt geleverd. Spuit een kleine hoeveelheid materiaal door het mengmondstuk en gooi deze weg.
  • Alt Text
    Breng een lijmril aan op alle ongelakte metalen oppervlakken van beide stukken die moeten worden verbonden. Strijk de lijm met een kunststof spatel of een zuurborstel uit op alle blank metalen oppervlakken.
  • Alt Text
    Breng een lijmril met een diameter van 3 mm tot 6 mm aan op één deel, midden op de flens (of volgens de specificatie in de herstelhandleiding van de autofabrikant). Brede flenzen en flenzen met kleine tussenruimten hebben soms een grotere ril nodig. Breng een ril aan van een zodanig formaat dat de lijm alle tussenruimten vult en de lijm uit de naad van de flens kan worden geknepen, wat aangeeft dat de voeg helemaal verzegeld is.
  • Alt Text
    Klem de onderdelen samen met de door de autofabrikant aanbevolen mechanische bevestigingsmiddelen. Bewerk de uitgeknepen lijm om de buitenkant van de naad langs alle verbonden randen te verzegelen.
  • Alt Text
    Doe het STRSW-laswerk op de betreffende delen voordat de lijm gehard is. PROBEER GEEN MIG-laswerk door de lijm te doen. Breng klinknagels of andere bevestigingsmiddelen aan voordat de lijm gehard is, meestal binnen 2 uur van het aanbrengen van de lijm.
    • LET OP: de lijm kan brandbaar zijn. Houd MIG-lassen minimaal 50 mm van de lijm vandaan. Net als bij andere lasbewerkingen moet een geschikte brandblusser binnen handbereik worden gehouden, en let op rook en vlammen.
    • STRSW-laswerk door ongeharde lijm IS acceptabel.
  • Alt Text
    Spuit 3M™ Beschermingswas oranje of transparant in de holten aan de binnenkant en op eventuele gelaste naden.
  • Alt Text
    Indien de onderdelen uitsluitend worden gehecht, kunnen de klemmen bij 23°C na 8 uur worden verwijderd.

    • De onderdelen moeten langer geklemd blijven als de temperatuur lager is dan 23°C en/of als er spanning staat op het onderdeel en de lijmlaag.
    • De uithardingstijd kan worden versneld door verwarming (maximaal 80°C gedurende 30 minuten) indien dit binnen 2 uur na het aanbrengen van de lijm gebeurt.
    • Op onderdelen waarop klinknagels of STRSW-laswerk zijn gebruikt, kunnen de klemmen onmiddellijk worden verwijderd.

webLoaded = "false" Loadclientside=No
webLoaded = "false" Loadclientside=No
Wacht 24 uur bij een minimale temperatuur van 23°C voordat het voertuig weer in gebruik wordt genomen.
  • Nieuws

  • Kennis

  • Waar te koop

  • Ondersteuning


Volg ons
Wijzig land
België - Français | Nederlands